TV-serien Exit selges i utlandet

Når Kampanje møter produsent Petter Testmann-Koch på MIPCOM i Cannes, verdens største markedsplass for TV og underholdning, er han trygg på et Exit-salg til utlandet.

 

Sidsel Dalen

 

Med Exit går det fort. I løpet av en uke ble dramaserien den mest strømmede noensinne, med tanke på sesong to skal NRK bestemme seg før jul. Uansett hvordan det går snakker vi neppe vinn eller forsvinn: Produksjonsselskapet Fremantle er en av verdens største produsenter innen TV-underholdning og står bak formater som Idol, X-faktor og Jakten på kjærligheten. Selskapet er en av de mest synlige aktørene på croisetten, med banner som dekker en hel vegg på festivalpalasset, og den største standen på stranden. Om NRK skulle takke nei finnes det andre kanaler som kan være interessert?

        Jeg håper jeg slipper å ta stilling til det. NRK er en viktig del av Exit og suksessen, og jeg krysser alt jeg har for at samarbeidet rundt produksjonen fortsetter.

Bråk er bra

13 500 mennesker innen TV-bransjen har funnet veien til Cannes. De fleste er her for å selge sine produksjoner, men rundt 4000 av messens deltakere kommer for å kjøpe ferdige programmer eller formater de kan lage selv, med sin egen lokale vri. Homeland er et slags eksempel på det siste. Dramaserien ble skapt i Israel, men det er den amerikanske versjonen vi har sett i Norge. Hvordan skal Exit selges, i sin opprinnelige form med teksting eller dubbing, eller som et konsept som man kan utvikle selv?

       Vi selger den som en ferdig serie, sier Testmann-Koch.

Karakterenes omgang med dop, fyll og prostituerte har hisset opp stemningen blant ellers sindige nordmenn. Klagene hagler inn i Kringkastingsrådet, mens folk krangler i media om sannhetsgehalten i serien. Alt bidrar til større oppmerksomhet og høyere seertall. Det engelske bransjeordet er «conversation»: Produsentene ønsker at det skal snakkes om deres programmer, og de jobber for det. Var det del av Fremantles strategi rundt Exit?

–       Vi tenkte helt fra ideen ble født at hvis noen våger å kjøpe dette, så vil det få stor oppmerksomhet. Men vi hadde ingen ide om hvor mye. Når det gjelder lanseringen har samarbeidet med NRK beviselig gitt gode resultater. 

–       Tror du at folk vil la seg sjokkere like mye i andre land, som i USA eller Frankrike?

–       Fenomenet finans, kokain og prostitusjon er nok mer utbredt utenfor Norges grenser, men å vise det så eksplisitt oppfattes som sjokkerende. NRK er både tolerante og modige, jeg mener de er verdens beste allmenkringkaster.

–       Hvorfor det?

–       NRK tør å gå inn i historier som er vanskelige og kontroversielle. Dessuten er de langt fremme når det gjelder plattformer. De vet at fremtiden er digital.

 Fulltreffer på første forsøk

Fremantle er også et selskap som skjønner markedet og hvordan det utvikler seg. På morsselskapets hjemmesider kan man lese at Fremantle-gruppen hvert år leverer 12 000 timer med TV-programmer, og har formidable 100 milliarder visninger på Youtube. De er representert over hele kloden med 31 avdelinger, og Testmann-Koch startet den norske i 2014. Her har han jobbet med svære produksjoner, men Exit er hans første drama. Om suksessen så langt sier han simpelthen:

–       Det er helt utrolig!

–       Hva tror du er grunnen til at serien har slått an?

–       Folk bruker Finn.no som underholdning. Man har en fascinasjon for det som finnes, men som man ikke har innsikt i.  Jeg tror Exit appellerer til kikkeren i oss.

Sola skinner, det er fremdeles varmt på rivieraen. Vi befinner oss på den digre terrassen foran Fremantles kontorer. Testmann-Kochs har snart et nytt møte her ute, mens hans internasjonale kolleger jobber innendørs, blant annet med å selge Exit

–       Serien får veldig mye oppmerksomhet, det er stor interesse, smiler Testmann-Koch. – Jeg regner med at det blir landet avtaler innen et par uker.

Leave a Reply

Close Menu